Persoons Volgende Zorg grijpt in op houding, gedrag, tevredenheid en werkwijzen. Anders denken, anders doen! Maatwerk voor in jouw organisatie.
De ouderenzorg kent grote uitdagingen die significante verandering vraagt, het accent verschuift van zorg naar welbevinden. Een zo fijn mogelijk verloop van het leven, ook in het verpleeghuis, ondanks ouderdom en ziekte. PVZ zorgt voor unieke transparantie in geld en tijd op welzijn, zorg en dienstverlening. Waarmee het de regie (weer) teruglegt in de interactie tussen medewerker en bewoner. Daar gebeurt het! Dat is ‘de bedoeling’ van zorgorganisaties. Medewerkers worden zich bewust van wat hun werk kost en we versterken de professionele regie van de zorgmedewerker.
Het betreft een totaalaanpak.
Voor: zorgteams en/ of de hele organisatie
Duur: een maatwerkprogramma
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk, (klik op de vinkjes):
Is er inzicht in werkdruk? En in de relatie tussen de zorgvraag en werkdrukbeleving? Dan kun je ermee aan de slag. Het juiste gesprek, waardoor het team groeit en wederzijds begrip stijgt.
Elke medewerker vult een enquête in en de gescoorde voorkomende handelingen per cliënt in tijd wordt gemeten. Dit levert een dashboard op met inzicht van werkdruk op teamniveau en totaal. De relatie tussen zorgvraag en werkdrukbeleving wordt zichtbaar. Medewerkers gaan hierover in dialoog, willen elkaar helpen, elkaar begrijpen over werkdrukbeleving en zitten aan het stuur.
De medewerker enquête kent de volgende hoofdthema’s:
Algemene werkdruk, Planning, Leidinggevenden, Tijdelijk personeel, Opleiding, Organisatieverandering, Rust na werk en De 4 A’s (Arbeidsinhoud, Arbeidsomstandigheden, Arbeidsverhoudingen en Arbeidvoorwaarden)
Voor: zorgteams en/ of de hele organisatie
Duur: 2 – 3 bijeenkomsten
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk:
Een draai in ieders denken en doen.
Elke unieke medewerker doet ertoe en heeft naast het werkinhoudelijke ook andere kwaliteiten, krachten, kennis, vaardigheden en competenties. Deze ook inzetten draagt er aan bij dat medewerkers behouden blijven en plezier houden in hun werk. Welke werkzaamheden komen voor en wie kunnen die uitvoeren.
Voor: zorgteams en (team)leidinggevenden
Duur: 3 – 4 bijeenkomsten
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk:
Goede zorg, vitale medewerkers, gezonde bedrijfsvoering.
De uitdagingen in de (ouderen)zorg kennen niet één antwoord, maar vragen maatwerk op team-, locatie-, organisatie- en regioniveau. Cultuur, geschiedenis, etc. zijn vormgevend. Ook bij het bepalen van formatie en komen tot de passende teamsamenstelling/ opbouw. Hoe kan tot de eerlijke opdracht voor een zorgteam worden gekomen, wanneer spelen er pieken en hoe gaan we om met dalen, in de zorgbehoefte. Hoe zit het met de beschikbaarheid, hoe stuur je hierop en maak je het concreet.
Bepaal zelf je normen voor formatiebepaling en zie de effecten van je keuzes, met verschillende scenario’s. Training en coaching voor (zorg)teams om met de uitkomsten uit tool het werk te organiseren en te komen tot de eerlijke haalbare (team)opdracht.
Voor: zorgteams en/ of de hele organisatie
Duur: een maatwerkprogramma
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk:
De zorg wordt intensiever, cliënten assertiever, mantelzorgers gaan meer bijdragen. Hoe ga je hier als zorgprofessional en als team mee om? Dit traject helpt zorgprofessionals meer inzicht in zichzelf en elkaar te krijgen. Gericht op groei van elk individu en elk team. Van elk teamlid het eigen kleurenprofiel en voor het team het eigen kleurprofiel. Dit geeft beeld van teamtalenten en teamvalkuilen. Hoe laten we die adequaat voor het team werken. Meer onderling begrip, het benutten van elkaars kwaliteiten, weg blijven uit oordelen en onbegrip. (Zorg)teams krijgen meer inzicht in zichzelf en elkaar. Zij leren effectiever samen te werken en elkaars kwaliteiten te herkennen, erkennen en kennen.
Voor: (zorg)teams, leidinggevenden en/ of de hele organisatie
Duur: 3-4 bijeenkomsten
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk:
Ook elke medewerker is een uniek mens.
De uitdagingen in de (ouderen)zorg vragen ook van medewerkers verandering in mindset. Het vraagt van organisaties eigentijds personeelsbeleid dat aansluiten bij individuele behoeften van medewerkers en wat voldoende ruimte biedt voor maatwerk. Zodat medewerkers maximaal kunnen bijdragen aan het oplossen van de uitdagingen.
Medewerkers groeien naar een “volgend level” van professionele volwassenheid.
PMB is een maatwerkproces waarbij (zorg)teams vertrekpunt zijn. PMB is erop gericht de geschetste problemen in de ouderenzorg met nieuwe inspirerende (samen)werkvormen en hernieuwd werkplezier het hoofd te bieden. Individuele kunde, kwaliteiten en vaardigheden worden gezien, herkend, ingezet en gewaardeerd.
Voor: zorgteams, staf, leidinggevenden en/ of de hele organisatie
Duur: een maatwerkprogramma
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk:
Veranderen is in de meeste gevallen moeilijk. ‘Opeens’ moet je iets op andere manier gaan doen.
Denk maar eens in: “Je drinkt altijd een beker melk bij je ontbijt, vanaf morgen is dit een glas jus d’orange” Dat kan, is niet moeilijk maar toch... je denkt aan melk, pakt het pak al uit de koelkast. Iets wat is ingesleten verander je niet zomaar. Zo gaat het ook met veranderingen in de zorg. Medewerkers hebben rituelen en werkwijzen en deze moeten dan vanaf moment x op een andere manier. De patronen doorbreken en nieuwe dendrieten aanleggen is dan de opgave. Dit vraagt tijd en begeleiding.
Inmiddels is bekend dat verandering wel kan worden gestimuleerd door het leuk te maken het nieuwe gedrag te laten zien. Denk maar aan het gebruiken van je mobiele telefoon, die is toch ook leuk en beeldbellen met je (klein)kinderen is toch geweldig.
Belangrijk is om de medewerker te kennen, wat past bij de individuele medewerker, hoe scoren zij de verandertest, hoe zit het met het kleurprofiel van de medewerkers? Wat zegt dat over het team?
Voor: zorgprofessionals, teams, leidinggevenden
Duur: 4 – 5 bijeenkomsten
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk:
Wacht maar, dan doe ik het wel…. Hoe vaak horen wij dat niet.
Een gewetensvraag: “schenkt in jullie verpleeghuis de bewoner nog zelf zijn koffie of thee in?” Of wordt dit door een medewerker of vrijwilliger gedaan, ongeacht of iemand het zelf zou kunnen.
Wij doen het graag, wij doen het vaak, soms omdat het sneller gaat maar vaak ook omdat wij iemand een plezier willen doen. Maar is dat niet echt een plezier. In eerste instantie wel maar op termijn ontnemen wij mensen handelingen die zij goed zelf konden en die het gevoel van eigenwaarde versterken.
Dit feit en daarbij het feit dat de komende jaren meer zorg door minder mensen moet worden uitgevoerd, maakt dat we met deze interventie aanbieden. Verhoogt bewustwording bij de medewerkers. Het kwaliteitskompas is er duidelijk over, zelf zolang het kan, hulp van (zorg) technologie, ondersteuning door de sociale kring en als dat niet voldoende is hulp van een professional. Steeds meer werken vanuit een coachende en begeleidende rol.
In de sessies kijken wij naar de gewoonten, normen en waarden in een team. Wiens normen en waarden staan centraal? Die van de bewoner/ cliënt, medewerker(s), cultuur en regio? Hoe benut je de eigen kracht. Op welke wijze kan jij het sociale netwerk stimuleren om onderdeel te blijven van het netwerk van de bewoner/ cliënt, net als voor de zorgindicatie?
Voor: zorgprofessionals, EVV-ers, teams, leidinggevenden
Duur: 4-5 bijeenkomsten
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk.
Gesprekken, er worden er veel gevoerd in de ouderenzorg. Steeds met hetzelfde doel het beste voor de bewoner. Maar kijkt iedereen met dezelfde bril naar de bewoner? Heeft iedereen hetzelfde uitgangspunt en hetzelfde doel voor ogen?
Tijdens de bijeenkomsten nemen wij de medewerkers in het voeren van het goede gesprek. Wat heb je nodig om een goed gesprek te kunnen voeren. Wat zijn valkuilen en wat handige ezelsbruggetjes. Met behulp van toneel laten wij zien hoe het niet moet en hoe het ook kan. Zo bereiden we medewerkers voor, om het goede gesprek te voeren.
Voor: zorgprofessionals, teams
Duur: 3 bijeenkomsten
Waar moet je aan denken? Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk.
Hoe fijn is het als je makkelijker nee kunt zeggen:
Zonder dat je je schuldig voelt?
Zonder dat je bang bent de ander te kwetsen?
Zonder je relatie met degene tegen wie je nee zegt te beschadigen?
Heb je je wel eens gerealiseerd dat ME in spiegelbeeld WE is?
Wat is de streep in het zand? Wanneer heeft iemand de hulp van jouw als professional ook echt nodig? Welke oplossingen liggen daarvoor?
De streep in het zand wordt door jou als professional gezet, samen met de cliënt/ bewoner bepaal je de wensen en behoefte. Vervolgens wie of wat kan dat oplossen en blijft er dan nog iets over, dan is dat een legitiem beroep op zorg. Die zorg moet dan ook geïndiceerd en betaald worden. Is er sprake van gezondheidsrisico/medische noodzaak en/of zelfzorg tekort en/of welzijnstekort?
Dit wordt met de enorme toename van ouderen en de krapte op de arbeidsmarkt een belangrijke sleutel tot passende zorg. Terwijl zorgmedewerkers vanuit hun hart goed voor mensen willen zorgen is de uitdaging om het belang van reablement en eigen kracht te herontdekken. Medewerkers daarop voorbereiden en zorgen dat zij daar ook voldoening uit halen is het doen van deze trainingen.
Voor: zorgprofessionals, teams, leidinggevenden
Duur: 3 bijeenkomsten Waar moet je aan denken?
Het is natuurlijk maatwerk bij jouw organisatie, maar we geven je graag een indruk.